lauantai 12. toukokuuta 2012

Forty-eight cents please!

Vihdoinkin Suomessa ja kotona pitkästä aikaa. Kivaa päästä taas läksyjen pariin ja laukkukin pitäis matkan jäljiltä tyhjennellä ja siivoilla huonetta. Oli kyllä paras loma mitä mulla on ollut tähän asti! Tästä saattaa tulla aika iso postaus, mutta toivottavasti jaksatte lukea. :)

Lento lähti siis torstaina 16 Kokkolasta. Perillä hottellissa oltiin joskus 23-24 aikoihin. Lämpöä riitti vielä tohonkin aikaan. Hotelli oli tosi viihtyisä ja hyvällä paikalla. Seuraavana päivänä päästiin kokeilemaan myös uima-allasta jossa oli melko lämmintä vettä.

PERJANTAINA kiertelimme lähialuetta ja etenkin läheistä ostoskatua. Mukaan saattoi tarttua muutamia ostoksia pitkin lomaa, ostoksista kuitenkin lisää seuraavassa julkasussa. Lämpöä riitti joka päivä lähemmäs 30 astetta. Käytiin myös joka ilta syömässä eri ravintoloissa. Ruoka oli todella hyvää ja kohtuu hintaista.

LAUANTAINA kiersimme Kreetaa autojunan kyydissä. Kierros kesti yllättävän kauan, yli kaksi tuntia. Kierroksen nimi oli 'Blue Lagoon', kävimme siis luonnonsuojelualueella, jossa näimme mm. kilpikonnia ja ankkoja. Tämän jälkeen otimme lisää aurinkoa hotellin uima-altaalla.

SUNNUNTAINA kipusimme Plataniaksen huipulle katsomaan vanhaa kaupunkia. Mäki oli todella jyrkkää. Tuntui kuin olisi kävellyt seinää pitkin. Ylhäältä avautui upeat maisemat. Sielä sijaitsi myös hautausmaa. Se oli hieman erilainen, kuin suomessa. Vainajat haudattiin marmoroituun arkkuun, eikä niitä laitettu maan alle. Lisäksi jokaisessa haudassa oli pieni lokerikko, jossa oli mm. kuvia ja pyhäesineitä. Palattuamme alas suunnistimme merenrannalle ottamaan aurinkoa ja olimmekin siellä kolme tuntia. Merivesi oli vielä hieman kylmää (noin 19 asteista), mutta kyllä sielä tuli uitua.

MAANANTAINA kävimme Hanian kaupungissa. Kiersimme saarta lisäksi tunnin kestävällä veneretkellä. Sain pitää kädessäni jopa ihka elävää merisiiltä. Kiersimme sekä uutta-, että vanhaakaupunkia. Harmi vain että siesta oli samanaikaisesti, kuin kiersimme uutta puolta. Vanhakaupunki oli kyllä upea täynnä pieniä kuppiloita ja matkamuistomyymälöitä. Saimme kulutettua kaupungissa koko päivän kierrellen pieniä kujia.

TIISTAINA kiertelimme uudestaan ostoskatua ja kävelimme rantaa pitkin takaisin hotellille. Oli ihana upottaa varpaat veteen ja katsella kauniita maisemia. Teimme myös muutamia tuliais ostoksia. Myöhemmin illalla kävimme vielä uimassa uima-altaassa uudestaan. Kävimme myös katsomassa suomen peliä läheisessä baarissa. HYVÄ POJAT!

KESKIVIIKKONA kohteena oli Agia Marina, jossa olivat ihanat Sunny Beach rannat. Ensin kävimme suuressa kauppakeskus Jumbossa. Innostuin taas ostamaan kynsijuttuja, mutta sielä hinnat oli yli puolta halvemmat, kuin suomessa. Ostoksilla käytyämme, matkasimme kohti hiekkarantoja. Rannalla maisemat olivat upeita ja merivesi kirkasta. Hiekka suorastaan poltteli jalkoja. Otimme sielläkin aurinkoa ja sen jälkeen suuntasimme takaisin hotellille.

TORSTAINA olikin sitten aikainen herätys. Kahdeksalta istuttiin jo bussissa ja lentokone lähti hieman ennen yhtätoista takaisin kohti suomea. Viikko meni liian nopeasti. Oli kurjaa palata takaisin kylmään ja koleaan suomeen. Toisaalta oli ikävä jo kaikkia. Seuraavaa matkaa odotellessa!